“Mensen doen zaken met mensen dus investeer in de persoonlijke relaties”

Nadat hij jarenlang een bouwbedrijf leidde, besloot Evan Kroon dat hij zijn kennis en ervaring ook breder wilde delen. Inmiddels werkt hij al weer drie jaar met veel plezier als praktijkdocent bij de KOB. “Ik vind het leuk om ambitieuze mensen verder te helpen”, vertelt hij. “Bij de KOB maken deelnemers enorme stappen in hun ontwikkeling.”

Evan gaf jarenlang leiding aan een bouwbedrijf, dat nog door zijn opa was opgericht. Omdat hij zich meer wilde gaan toeleggen op vastgoedontwikkeling en -beheer, en er in de familie geen opvolgers waren, verkocht Evan het bouwbedrijf. Daardoor had hij ook de ruimte om een andere passie na te jagen: kennisoverdracht. “Ik vind het leuk om ambitieuze mensen verder te helpen en ik had nu de ervaring om daarmee aan de slag te gaan”, vertelt hij. De stap naar BOB-KOB lag daarbij voor de hand. “Ik heb zelf vroeger mijn aannemersdiploma gehaald bij de KOB en bij BOB heb ik diverse opleidingen gevolgd.” Inmiddels doceert hij voor BOB Elementaire Bouwkunde A en verzorgt hij de deelopleiding Opdrachtverwerving & Calculatie bij de KOB.

Praktijkvoorbeelden brengen de stof tot leven

De KOB is een meerjarige opleiding, waarin jaarlijks andere onderwerpen aan bod komen. Evan koos vanwege zijn ervaring en interesse bewust voor de deelopleiding Opdrachtverwerving & Calculatie. In de andere deelopleidingen komen Techniek en Werkvoorbereiding & Uitvoering aan bod. Deelnemers ontvangen na het afronden van de opleiding het diploma Bouwmanagement. Zij hebben dan de brede kennis die nodig is om het bouwproces te leiden: het binnenhalen van de opdracht, het begroten van het werk, het voorbereiden van het werk en het aansturen van de uitvoering.

Evan Kroon, docent voor BOB en de KOB

Het Vakdiploma Aannemer is de beloning voor de deelnemers die vervolgens de deelopleiding Ondernemen afronden. Daarbij werken de docenten, stuk voor stuk echte praktijkmensen, vooral veel met sprekende voorbeelden waardoor de stof tot leven komt. Evan: “De voorbeelden vormen het hart en de rode draad van de opleidingen.”

Stop meer energie in de calculatie

Bij het onderdeel Calculatie doorlopen de deelnemers stapsgewijs het calculatieproces. Van het lezen van bestek en tekeningen, tot het bepalen van de hoeveelheden en tot slot het maken van een begroting en het opstellen van een inschrijfsom. Naast het calculeren zelf komen ook onderwerpen aan bod als opdrachtverwerving, wet- en regelgeving, BIM en de Wet Kwaliteitsborging.

In de bouw, waar hard wordt gewerkt voor vaak weinig marge, is inzicht in de kosten essentieel. Evan: “Techneuten willen vaak het liefst buiten bezig zijn, met de projecten. Een valkuil is dan dat ze te weinig tijd en aandacht besteden aan bij bijvoorbeeld de calculatie. Ik vertel de deelnemers altijd dat je beter een paar weken kunt besteden aan een goede calculatie, dan dat je op je project maanden problemen en gedoe hebt. De extra energie die je in de calculatie stopt, verdien je dik terug in resultaat én in werkplezier”.

Goede communicatie is essentieel

Bij het onderwerp Opdrachtverwerving is communicatie een terugkerend thema. “Natuurlijk bespreken we het belang van een visie, over je bedrijf en over het soort werk en opdrachten dat je wilt verwerven”, vertelt Evan. “Maar daarnaast is communicatie essentieel, zeker voor bouwers die veel voor particulieren werken. Je merkt namelijk dat mensen veel mondiger zijn geworden, en ook steeds vaker een mening hebben. Want mensen kijken op internet en denken vervolgens overal verstand van te hebben. Daar moet je je in ieder geval bewust van zijn, zodat je daar rekening mee houdt in hoe je met klanten omgaat en hoe je communiceert. Met de gedachte dat jij de specialist bent en de klant gewoon moet luisteren, ga je het niet redden als ondernemer.”

Mensen willen gehoord worden

Daarnaast bespeurt Evan soms ook gemakzucht: “In de drukte of de hectiek wordt soms gedacht ‘die rekening komt straks wel’, of worden afspraken makkelijk verzet of niet nagekomen. Terwijl afspraken nakomen en duidelijke communicatie essentieel zijn, zeker bij particuliere opdrachtgevers. Die zijn veeleisender geworden. Ze willen gehoord en geïnformeerd worden en aarzelen niet om eventuele teleurstellingen te uiten op social media of op vergelijkingssites. Door daar in je communicatie op in te spelen, kun je heel gericht je reputatie versterken.”

Het draait om persoonlijke relaties

Hoewel internet en social media dus belangrijke hulpmiddelen kunnen zijn voor de moderne ondernemer, blijft persoonlijk contact het belangrijkst. “Hoe digitaal de wereld ook is, het draait om persoonlijke relaties, respect en sympathie. Mensen doen zaken met mensen, dus investeer in die relaties. Ook met het oog op een toekomst waarin het werk niet meer voor het oprapen ligt. Daar moet je als ondernemer op voorbereid zijn.”

De beste keus

Over de meerwaarde van het diploma Bouwmanagement en het Vakdiploma Aannemer is Evan duidelijk: “Het is veruit de beste opleiding voor professionals in loondienst, die zich willen verbreden, of voor mensen die zelfstandig ondernemer willen worden. Zowel in kennis als in kunde maken zij enorme stappen in hun ontwikkeling.”

Neem telefonisch of per mail contact met ons op

088 425 63 00

info@bob-kob.nl